Voorstellen

In dit gedeelte kunt u zich uitgebreid voorstellen!

Moderator: Global Moderator

Plaats reactie
Arnoud
Newbie
Newbie

Voorstellen

Bericht door Arnoud » 26 jan 2018, 17:04

Goedendag,

Een paar maanden geleden is Keratoconus bij mij geconstateerd, zodoende dat ik mij nu voorstel op dit forum. Ik was naar een voorstelling, zat achter een persoon, en merkte dat ik het podium met alleen mijn linkeroog niet scherp kon zien. Ik dacht eerst dat het moeheid was, maar na testen bij de opticien bleek het Keratoconus te zijn. Ik zie met links nog voor 30% en met rechts (volgens de dokter) voor 110%. Terwijl beide ogen volgens de foto's net zulke "erge" keratoconus hebben, is alleen links aangetast in zicht. Wellicht dat mijn rechteroog dus altijd heeft over gecorrigeerd o.i.d.

Ik ben 26 jaar en volgens de dokter is dat gemiddeld gezien aan de late kant, van de normale leeftijd dat mensen erachter komen dat ze Keratoconus hebben.

Omdat ik nooit iets heb gemerkt van mijn linkeroog en het nu opeens merk in alles (scherpte, lichtkransen in het donker etc.), ben ik een beetje bang dat het wellicht een progressieve vorm is. De dokter zei dat ik daar niet vanuit moest gaan vanwege mijn leeftijd.. Echter kunnen we dat pas zeker stellen over 6 maanden (na de tweede meting).

De vraag was of ik nu een lens moet laten maken voor mijn linkeroog. De dokter vertelde dat het niet verplicht is om zo'n lens te dragen, en aangezien mijn zicht eigenlijk nog prima is door mijn rechteroog ik momenteel ook prima zonder lens door het leven kan. Dat is fijn.
De dokter zei namelijk dat de lenzen niet erg lekker zitten, en niet altijd goed aanslaan. Tevens, omdat de lens wat groter is dan normaal, ziet het er cosmetisch een beetje raar uit als je 1 lens zou dragen, omdat je ogen er iets van open gaan.

Omdat mijn rechteroog (goede oog) nu erg waardevol voor mij is, vroeg ik de dokter of we preventief dat oog kunnen behandelen met de nieuwe Cross-linking techniek. Dit was volgens hem niet aan te raden, omdat ze liever niet 'knutselen' aan een goed oog. STEL dat er wat fout gaat. We moeten zien wat er uit de metingen komt over 6 maanden.

Verder merk ik steeds meer op dat ik letters toch wel slechter ga lezen. Alsof er een witte waas tussen zit. Ook ondertiteling onder een film wordt meer een soort witte vlek en moet mij meer focussen. 's avonds heb ik de grootste ergernissen. Lantaarnpalen e.d. geven een enorme lichtkrans / halo om hun licht. Ik ben bang als het verder achteruit gaat, ik niet meer s' avonds in de auto durf te stappen. Dit ervaar is echter bij beide ogen. Ondanks dat mijn rechteroog dus voor '110%' ziet, heb ik wel net zulke erge lichtkransen om licht als aan mijn linkeroog.

Zijn er mensen die ook aan 1 oog in zicht zijn aangetast en twijfelden of ze een lens moesten nemen? Zo ja, wat is jou keuze geweest?
Zijn er lenzen speciaal voor in het donker, zodat de lichtkransen / halo's verminderen?

Het is fijn even mijn verhaal van me af te schrijven op dit forum.

Met vriendelijke groet,

Arnoud

qltel
Global Moderator
Global Moderator
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door qltel » 30 jan 2018, 22:36

Hallo Arnoud,

Allereerst welkom hier.

Je bent er inderdaad laat mee. Bij mij kwam het naar boven toen ik 13 was. 30% is niet veel maar je hersens zijn goed in compenseren en dat is ongetwijfeld de reden dat je het nog niet gemerkt hebt.
Het is echter best lastig om je hier goed raad over te geven. Ik begrijp dat je nu nog goed genoeg ziet, waardoor je die 2e lens niet nodig hebt. Je zicht wordt echter niet beter, maar alleen maar slechter. Wellicht is het toch een goed idee om met die lens te beginnen. Dan kun je eraan wennen en heb je minder problemen mocht je "goede oog" ook gaan minderen. Daarbij, nu zie je weinig diepte, omdat je met 1,5 oog kijkt. Als je met je rechteroog ook weer goed ziet, zie je veel meer diepte. En waarschijnlijk gaat er dan een wereld voor je open, omdat vermindering van zicht langzaam gaat merk je niet dat je steeds slechter gaat zien. Maar met die lens ga je in 1 klap ineens een stuk beter zien..

Ik heb overigens makkelijk praten. Ik heb al sinds de jaren 80 transplantaties in beide ogen, en draag alleen links een normale zuurstofdoorlatende harde contactlens. Ik zie daarmee goed.

Bij mij is echter een jaar of 5 geleden staar geconstateerd in mijn rechteroog en daar ben ik toen ook aan geholpen. En eerlijk gezegd, ik wist niet wat ik zag na die operatie. Ik had dus ook al lang 1 slecht oog en ging daarmee in 1x ineens erg goed zien en er ging een wereld voor me open.

Verder kan ik je helaas niet helpen, vrees ik. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Mocht je nog meer kwijt willen, zet het hier vooral neer. Je bent niet de enige, we hebben allemaal onze geschiedenis en ons verhaal. KC is een vervelende handicap, maar er valt goed mee te leven. Sterkte ermee en bedankt voor het delen van je verhaal.

Groeten,

Frank!

Plaats reactie